امروز : یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۶ تا ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۶ – شماره ۷۸


افزایش تنش‌ها میان امریکا و کره‌شمالی مؤثرترین عامل بر روی بازارهای جهانی در این هفته بود. گرایش سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امن همچون طلا و برخی ارزها نظیر ین و فرانک، تقاضا  برای این دارایی‌ها را افزایش داده و موجب سقوط بازارهای سهام شد. از سوی دیگر تداوم در کاهش ارزش دلار موجب شد تا نفت و فلزات اساسی در بازارهای جهانی همچنان در قیمت‌ها بالایی معامله شوند.

دوشنبه: بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا در نخستین روز هفته با اقبال سهام‌داران مواجه شدند. اعلام آمار اشتغال در ایالات متحده در روز جمعه و اعمال تحریم‌ها بر ضد کره‌شمالی از مهم‌ترین عوامل این موضوع به‌شمار می‌رود. در این میان شاخص ASX200 در استرالیا با 0/93 درصد، بیشترین صعود را به‌خود اختصاص داد. گروه‌های مواد معدنی، انرژی و تأمین مالی بیشترین نقش را در افزایش شاخص این کشور داشتند. در اروپا هم اغلب شاخص‌ها روندی افزایشی را طی کردند که سردم‌دار این حرکت مثبت در این روز گروه منابع معدنی بود. به‌گونه‌ای که شرکت آرسلومیتال 4 درصد و شرکت‌های آنجلو امریکن، بی‌اچ‌پی بیلتون و ریوتینتو هر‌کدام 2 درصد رشد داشتند. شاخص DAX در بورس فرانکفورت تنها شاخص منفی در میان شاخص‌های مهم اروپایی بود. شاخص‌ها در وال استریت نیز تحت‌تأثیر انتشار آمار اشتغال ماه گذشته امریکا، روزی سراسر صعودی را ثبت کردند. بدین ترتیب شاخص داوجونز توانست به رشد بی‌وقفه خود ادامه دهد که شرکت‌های بوئینگ و گلدمن‌ساچ همچون روزهای گذشته عامل اصلی رشد این شاخص بودند.

سه‌شنبه: حاصل جلسه معاملاتی در این روز برای برخی از بازارهای منطقه شرق آسیا مثبت و برای برخی منفی بود. اعلام افزایش 2/7 درصدی در صادرات و 11 درصدی در واردات چین در ماه جولای مهم‌ترین تحول اقتصادی در بازارهای آسیایی بود. شاخص‌های بازار سهام در هنگ‌کنگ و استرالیا به‌ترتیب بهترین و بدترین عملکردها را به‌خود اختصاص دادند. شاخص‌های اروپایی نیز بدون توجه به انتشار اطلاعات تجاری ضعیف‌تر از انتظار برای کشورهای آلمان و فرانسه، به روند افزایشی روز گذشته خود ادامه دادند. ضعیف‌ترین عملکرد در جلسه معاملاتی این روز از آن گروه گردشگری و اوقات‌فراغت و همچنین لوازم خانگی بود. افزایش تنش‌ها میان امریکا و کره‌شمالی موجب شد شاخص‌های سهام در وال استریت علی‌رغم افزایش در ساعات اولیه معاملات در اعداد منفی به‌کار خود پایان دهند. این اولین نزول داوجونز پس از حدود دو هفته صعود متوالی به‌حساب می‌آید.

چهارشنبه: افزایش تنش در شبه جزیره کره موجب سقوط شاخص‌ها در اغلب بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا شد. به‌گونه‌ای که در ژاپن و کره‌جنوبی شاخص‌های بازار سهام به‌ترتیب با افت 1/2 و 1/1 درصدی مواجه شدند. اعلام افزایش شاخص تورم مصرف‌کنندگان در چین در ماه جولای نیز از مهم‌ترین اخبار تأثیرگذار بر بازارهای این منطقه بود. افزایش ریسک‌های سیاسی در سطح جهان موجب شد نماگرهای سهام اروپایی نیز به‌رنگ سرخ درآیند که کاهش 1/4 درصدی شاخص CAC در بورس پاریس یکی از نمونه‌های بارز این ریزش بود و در این کاهش 3/5 درصدی ارزش سهام دوئچه‌بانک و کامرژ‌بانک، باعث چشم‌گیر شدن در شاخص گروه بانکداری شد. صنعت محصولات شیمیایی نیز یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای خود در هفته‌های اخیر را به‌ثبت رساند. تنش بین امریکا و کره‌شمالی موجب شد بازارهای سهام برای دومین روز پیایی با کاهش همراه شوند. شاخص نزدک با 0/28 درصد، بیشترین نزول را در میان شاخص‌های سه‌گانه داشت. در این میان اسناد خزانه دولتی 10 ساله امریکا نیز با افت شدید مواجه شد و به پایین‌ترین سطح از ماه ژوئن تاکنون رسید.

پنج‌شنبه: روند نزولی شاخص‌ها، در شرق آسیا به‌دلیل تداوم بحران در شبه جزیره کره همچنان ادامه دارد. شاخص بورس هنگ‌کنگ با 1/13 درصد بیشترین افت را به‌نام خود ثبت کرد. از سوی دیگر دارایی‌های با قدرت حفظ ارزش، نظیر اونس طلا، ین ژاپن و فرانک سوییس با تقاضای چشمگیری مواجه شد. افزایش نگرانی‌ها از بحران‌های سیاسی جهان، تأثیر خود را در بازارهای اروپایی نیز به‌شکل سقوط شاخص‌ها نمایان کرد. شاخص بورس لندن در آستانه اعلام آمار ضعیف‌تر از انتظار اقتصادی با 1/44 درصد کاهش، ضعیف‌ترین عملکرد در میان بورس‌های اروپایی را به‌ثبت رساند که بیشترین کاهش در 4 ماهه اخیر به حساب می آید. در بین شرکت‌ها نیز کاهش 9 درصدی ارزش سهام کوکاکولا هلنیک قابل‌توجه بود. بازار وال استریت نیز تحت‌تأثیر افزایش تنش‌ها بین امریکا و کره‌شمالی با ریزش شدید شاخص‌ها همراه بود. شاخص داوجونز که هفته گذشته رکوردهای جدید را ثبت کرده بود، با نزول 0/93 درصدی مواجه شد و به کمتر از 22 هزار واحد بازگشت. این کاهش بیشترین افت از ماه می تاکنون به‌حساب می‌آید. شاخص S&P500 با 1/45 و نزدک با 2/13 درصد سقوط عملکردی بدتر از داوجونز داشتند. گروه‌های فناوری اطلاعات و تأمین مالی ضعیف‌ترین عملکرد را در معاملات این روز داشتند.

جمعه: تهدید کره‌شمالی مبنی بر هدف قرار دادن جزیره گوام، به ریزش شدید شاخص بازارهای شرق آسیا برای سومین روز متوالی منجر شد. شاخص HSI در بورس هنگ‌کنگ با 2/04 درصد و KOSPI در کره‌جنوبی با 1/69 درصد منفی‌ترین بازارهای منطقه بودند. این درحالی است که شاخص نیکی ژاپن به‌دلیل تعطیلی رسمی در این کشور از سقوط احتمالی رهایی یافت. تنش‌های سیاسی جهانی، دامن بازارهای اروپایی را نیز گرفته است؛ به‌گونه‌ای که شاخص‌های این منطقه منفی‌ترین هفته را در سال 2017 پشت سر گذاشتند. بورس مادرید با 1/6 درصد و گروه‌های نفت و گاز، فناوری اطلاعات و منابع معدنی هر یک با بیش از 2/5 درصد افت، بدترین عملکرد را در میان سایرین به ثبت رساندند. بر خلاف آسیا و اروپا، معاملات سهام در امریکا به‌دلیل شنیدن زمزمه‌هایی از آرام‌تر شدن اوضاع سیاسی در روزهای آینده، با آرامش بیشتری دنبال شد. شاخص نزدک با 0/64 درصد بیشترین رشد را در بین شاخص‌های سه‌گانه داشت.



78-4



78-3





دوشنبه: قیمت طلا که روز جمعه با کاهش حدود 10 دلاری، به پایین‌ترین قیمت در دو هفته گذشته سقوط کرده بود، معاملات نخستین روز هفته خود را تحت‌تأثیر فشارها بدون تغییر محسوس به‌پایان رساند. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0/08 درصد کاهش یافت و به 1257/85 دلار رسید. 

سه‌شنبه: در این روز همزمان با کاهش جزئی ارزش دلار، قیمت طلا روندی افزایشی به‌خود گرفت. هر چند معاملات با نوسانات زیادی همراه بود اما در پایان بهای هر اونس در 1260/96 دلار تثبیت شد که نسبت به قیمت روز قبل 0/25 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

چهارشنبه: به دنبال واکنش کره‌شمالی به هشدار دونالد ترامپ و تهدید حمله به جزیره گوام، قیمت طلا در معاملات امروز با جهش چشمگیری همراه بود به‌گونه‌ای که با حدود 17 دلار افزایش معادل 1/3 درصد به 1277/3 دلار به ازای هر اونس رسید.

پنج‌شنبه: قیمت طلا به جهش قیمتی خود که از روز گذشته آغاز شده بود ادامه داد که نتیجه تقاضا برای خرید دارایی امن در واکنش به تشدید تنش میان امریکا و کره شمالی بود. در این روز بهای هر اونس با رشد 0/72درصدی در ایستگاه 1286/53 دلاری ایستاد.

جمعه: طلا در پایان مبادلات این هفته با بیشترین افزایش در چهارماهه اخیر روبرو شده و به بالاترین سطح در دو ماهه گذشته رسیده است. تداوم تنش سیاسی در شبه جزیره کره موجب شد تا قیمت نفت برای سومین روز متوالی صعود کرده و خود را به قیمت 1289/31 دلار برساند.

78-7





78-8



دوشنبه: بعد از افزایش تولید نفت لیبی از بزرگترین میدان نفتی این کشور و درحالی‌که تردیدها در مورد کاهش تولید اوپک بر بازار سایه افکنده، قیمت نفت با نزولی نه‌چندان محسوس همراه بود. هر بشکه نفت برنت با 0/1 درصد کاهش به 52/37 دلار رسید. قیمت نفت خام امریکا نیز با 0/38 درصد افت به 49/39 دلار در هر بشکه رسید. ترمیم قابل‌توجه تولید نفت لیبی تلاش‌های اوپک برای مهار مازاد عرضه در بازار را با دشواری مواجه ساخته و تأثیربخشی توافق کاهش تولید را با تردید مواجه ساخته است. بر اساس جدیدترین آمارها، میزان تولید لیبی در ماه جولای به 1/03 میلیون بشکه در روز رسید.

سه‌شنبه: مؤسسه امریکن پترولیوم روز اعلام کرد ذخایر نفت خام امریکا هفته گذشته 7/8 میلیون بشکه کاهش یافته و به4/7 میلیون بشکه کاهش یافته است که بالاتر از 2/7 میلیون بشکه کاهش مورد پیش‌بینی تحلیلگران بود. علی‌رغم انتشار این خبر قیمت نفت همچنان به نزول خود با شیب نسبتاً ملایم ادامه داد. به‌گونه‌ای که نفت برنت و وست تگزاس به ترتیب با 0/42 و 0/45 درصد کاهش مواجه شده و به قیمت‌های 52/15 دلار و 49/17 دلار رسیدند.

چهارشنبه: افزایش تنش‌های سیاسی میان امریکا و کره‌شمالی و همچنین تداوم در کاهش ارزش دلار موجب صعود قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی شد. نفت برنت دریای شمال افزایش 1/05 درصدی را به خود دید و در قیمت 52/7 دلار معامله شد. نفت WTI آمریکا هم 0/79 درصد رشد داشت به 49/56 دلار رسید.

پنج‌شنبه: قیمت‌ نفت در واکنش به افزایش تولید ماهانه اوپک و کاهش سطح پایبندی این سازمان به توافق کاهش تولید، ریزش پیدا کرد. گزارش ماهانه اوپک نشان داد تولید نفت این سازمان در جولای 0/5 درصد نسبت به ژوئن رشد کرده و به 32/9 میلیون بشکه در روز رسیده است. در این روز نفت برنت با افت 1/52 درصد روبه رو شد و در 51/9 دلار ایستاد. نفت وست‌تگزاس امریکا هم نزول 1/96 درصدی را تجربه کرد و 48/59 دلار تثبیت شد.

جمعه: روز جمعه تحت‌تأثیر اظهارات مقامات نفت عربستان درباره احتمال کاهش بیشتر تولید یا گسترش مدت زمان کاهش تولید و همچنین دورنمای رشد تقاضای جهانی، اندکی افزایش داشت. قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات این روز، معادل 0/39 درصد افزایش به 52/1 دلار رسید. نفت خام امریکا هم با 0/47 درصد رشد، در رقم 48/82 دلار به‌کار خود پایان داد. در این هفته  نفت برنت و نفت خام امریکا به ترتیب کاهش 0/6 و 1/5 درصدی را تجربه کردند. آژانس بین‌المللی انرژی گفته، در آمارهای خود در زمینه میزان بی سابقه تقاضا در سال‌های 2016-2015 تجدیدنظر کرده و این بدان معناست که میزان تقاضا در سال‌های 2018-2017 نیز پایین‌تر از برآوردهای قبلی است.

78-9




دانلود نسخۀ PDF